Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
In 2000 was ik voor het eerst in Vézelay en toen ik er binnenliep. voelde ik het meteen. Vézelay is een plek die iets in je opent. Een plek, waar landschap, geschiedenis en geometrie samen een diepte creëren die je als vanzelf naar binnen trekt.
Waar werelden elkaar raken
Vézelay, gelegen op de eeuwige heuvel in het hart van de Bourgogne, is al eeuwenlang een plek van samenkomst, bezinning en initatie. Boven op de heuvel staat de Basilique Sainte Marie Madeleine, een plek die sinds de Middeleeuwen gewijd is aan Maria Magdalena.
Onder deze geschiedenis ligt een oudere laag, Lang voor de komst van het Christendom was dit gebied al een spiritueel centrum. De heuvel van Vézelay en de omliggende valleien van de Morvan dragen sporen van Keltische en Druïdische tradities.
Avallon in Frankrijk
Op korte afstand van Vézelay ligt de plaats Avallon. In de Arthur-legendes is het eiland van Avalon de plek waar Koning Arthur naartoe werd gebracht om te helen van zijn wonden begeleid door Morgan le Fay. Er komen steeds meer aanwijzingen dat het Britse Avalon pas later is ontstaan en teruggaat op een oorspronkelijk Frans Avallon. Wat dit o.a. bevestigt zijn de zoute waterbronnen in de omgeving - Fontaines Salées - die al eeuwenlang als heilig werden beschouwd. Vermoedelijk werd de plek gehoed door priesteressen die verbonden waren met de wijsheid van het water. Morgan le Fay zou King Arthur hier onder haar hoede hebben genomen.
Kruispunt van kracht
Door de eeuwen heen werd Vézelay ook een plek waar spirituele en wereldlijke krachten samenkwamen. Hier werden in de 12e eeuw kruistochten uitgeroepen en verzamelden zich koningen en legers. In deze tijd ontstond ook de orde van de Tempeliers en de Graalridders.
De ridderorde werd opgericht om pelgrims te begeleiden naar het Heilige Land, Maar achter deze zichtbare rol lag een diepere laag. Zij werden de beschermers van de Heilige Graal, een mystieke wijsheid die verbonden was met Maria Magdalena en Jezus.
Tempel van Licht
En dan de basiliek. Oude volken bouwden hun tempels niet zomaar. Ze stemden af op de zon, op de equinoxen en zonnewendes door het jaar heen. Momenten waarop het licht een keerpunt markeert. Niet alleen in de kosmos, maar ook in onszelf. Deze momenten waren heilig. Bedoeld om stil te staan. Om te herinneren. Om je eigen ritme weer in lijn te brengen met de seizoenen en de beweging van het leven zelf.
In Vézelay stappen we zo'n tempel binnen. De basiliek draagt deze oude kennis nog altijd in zich. Met haar geometrie en betekenisvolle sculpturen betreedt je niet alleen de uiterlijke kerk, maar ontvouwt zich tegelijk een weg naar binnen. Tijdens de zonnewende op 21 juni valt het zonlicht precies in lijn met de architectuur en verschijnt er een lichtpad op de vloer. Een pad van initatie dat tot op de dag van vandaag zijn kracht heeft behouden.
Verstillen, afstemmen en verdiepen
We zullen samen verschillende krachtplekken in en rondom Vézelay ervaren, verstillen, afstemmen en verdiepen. Een reis naar binnen, gedragen door de wijsheid van deze bijzondere plek.
Waar zij eeuwenlang verborgen werd, staat ze in de basiliek van Vézelay al eeuwen op een voetstuk. Vele pelgrims steken een kaarsje bij haar aan en bidden in de crypte bij haar relikwieën. Jaarlijkse op 22 juli wordt er een processie gehouden in haar naam. Belichaming van het goddelijk vrouwelijke, de innerlijke weg en het heilig huwelijk.
- Eenvoudige maaltijd op vrijdagavond
- Twee lunches gedurende het weekend
- Begeleiding van programma, routes en meditaties
Met een groep van 4-8 personen gaat het door. Een gemiddelde conditie is voldoende.
De investering voor deze driedaagse is €150 excl 21% btw.
- Vervoer naar Vézelay
- Accommodatie Vézelay
- Vervoer tijdens de drie dagen
- Overige maaltijd en drankjes
- Extra guiding tour door de basiliek (wanneer gewenst)
- Toegangskaartje Les Fontaines Salées (€6,50)
Ben je geïnteresseerd en heb je vragen? Stuur me een bericht en we bellen even.
En dan… komt de mind. Snel, overtuigend, vaak met een bezorgde toon. ‘Dat kan niet. Te duur. Niet te combineren. Te moeilijk. Wat zullen anderen wel niet denken? Wees realistisch.’
In veel oude culturen wordt het sterven omgeven door rituelen. Ze helpen om bewust los te laten. Om nog onuitgesproken woorden te delen, om geheimen te verlichten, zodat het nageslacht niet verder hoeft te dragen wat niet van hen is.
En precies dáár, in die fase van niets en niet-weten, worden de zogeheten imaginary cells wakker, zegt Willem. Stille codes die het nieuwe dragen. De blauwdruk van de vlinder. Van dat wat nog onzichtbaar is, maar waarin het mogelijke al besloten ligt.
Ze dacht dat ze hard moest werken om gezien te worden. Dat haar waarde lag in alles wat ze deed, in alles wat ze gaf. Dat liefde iets was wat je moest verdienen. Met inzet, met aanpassing, met glimlachen op momenten dat ze eigenlijk wilde huilen.
De drempel heeft iets magisch. Er is altijd de angst om achter te laten. De drempel vraagt overgave om de stap te wagen. Het vertrouwen in de mogelijkheid dat er iets beters komt. Hoe meer je drempels over gaat, hoe fascinerender. In het onbekende ligt een stuk van jezelf verborgen dat je tot dan toe nog niet zag.
Ik maak net een foto van de boot met de naam Mar de Madalena als ik hoor dat het meisje voor ons in het restaurant dezelfde naam draagt. Madalena. Ik schat haar een jaar of 4. Ze komt net boven de tafel uit met haar vuurrode krullende haar en roomwitte gezichtje.
'Het is alsof ze met een mes in mijn hart snijden. Goed bedoeld, maar het helpt niet', zegt hij. Zo’n paar keer per jaar zoekt hij mij op voor een counseling. Anderhalf jaar geleden overleed zijn vrouw en ik mocht het afscheid begeleiden zoals ik ook heb gedaan toen zijn moeder overging.
De uitnodiging komt twee dagen voor we gaan. Of we een tempelceremonie willen leiden. Een inwijding die deze oude tempel opnieuw doet herleven en het kostbare werk van de Hathors terugroept.
Ik herinner me mijn bezoek aan de Hathor tempel in Dendera Egypte in januari 2022 nog heel goed. Ik weet dan nog weinig van de godin Hathor, Het is geen prettig bezoek. De confrontatie met iets onverwachts verrast me compleet.
Ik zie het roze fietsje als ik de begraafplaats oploop. Ik glimlach. Een zonnestraal piept door de wolken. Het hek dat ik openduw, voelt vandaag een stuk lichter.
Al op de indoor parking start de reis. Een grote schaal met appels verwelkomt ons verwijzend naar nog een naam van Avalon: place of apples. Ik neem één appel mee in mijn rugzak. Ik zou hem vijf dagen bewaren en van plek tot plek meenemen. Als was het een heilig symbool dat ons zou herinneren aan een dieper weten.
Ze staat er ineens … een meisje van zo’n 18 jaar. Ik kijk op uit m’n boek en ontmoet twee bruine vertroebelde ogen. Ze is wat schuchter, aarzelend. Mijn lichaam reageert onmiddellijk. Een waarschuwende stroom van kippenvel verspreidt zich door mijn lijf. Ze is duidelijk onder invloed, heeft een sigaret in haar hand en vraagt met een zachte stem om vuur. Ik kijk in haar ogen en schud nee.
Soms gebeurt er iets, waardoor je pad onbegaanbaar wordt. Het pad, dat je dacht te lopen, is verdwenen. De plek, waar je naartoe dacht te lopen, is niet meer zichtbaar. De weg is weg. En je loopt in verwarring terug. Op zoek naar een nieuw, een ander pad. De natuur is als het leven. Niets is zeker. Al denken we van wel. We denken dat we kunnen vasthouden. Maar ons leven is als de seizoenen.
En het geschiedde in die dagen, dat er een bevel uitging vanwege de heersende gedachte dat kerst het gezelligste moment van het jaar moest worden, dat het gehele land beroerde. Deze gedachte ging terug op een gebeurtenis eeuwen geleden. En zij gingen allen op pad om bomen te versieren, kaarten te sturen en inkopen te doen, ieder naar zijn eigen idee.
Vandaag is het 11-11. Een magisch getal en een bijzondere dag. Op diverse plekken verbinden mensen zich vandaag in stilte met licht en liefdesvelden. Tegelijk start vandaag ook het carnavalsseizoen en gaan er kinderen langs de deuren om snoep te bedelen vanwege het feest van Sint Maarten. Toevallig allemaal? Nee daar zit een hele mooie oorsprong onder.
‘Wat ik toen zei, dat zou ik nu niet meer kunnen zeggen. Ik sta daar niet meer achter, omdat ik nu weet wat ik toen niet wist. Ik heb mezelf steeds weer opnieuw uit te vinden.’ Ik hoor haar en merk op hoe bevrijdend ik haar opmerking vind. Alsof er een luchtbelletje in mijn buik vrij komt,
Het raakt me. Ze vertelt het met ingehouden emotie. Maar ik zie hoe diep het ingrijpt. ‘Mijn moeder is 5 maanden geleden overleden’, begint ze. ‘En ik mocht niet op de begrafenis komen.’ Ik schrik. ‘Ach’, breng ik uit. Een geforceerde glimlach verschijnt op haar gezicht. ‘Ja en dat hakt er dieper in dan ik dacht., vervolgt ze.
Het kan zijn dat je er nog in gelooft. Dat is natuurlijk helemaal prima. Ieder z’n pad. Maar ik ben al een tijdje van dat geloof afgevallen. Voor mij bestaat er geen toeval meer. Te vaak en te veel ben ik in situaties geraakt, waar ik met open mond stamelde ‘huh, dit is toch niet toevallig meer.’
Mijmerend liep ik zojuist mijn avondwandeling. Het was een roerige dag met diverse heftige, verdrietige en indrukwekkende berichten van lieve mensen om me heen. Allemaal hebben ze de overeenkomst dat ze gaan over de worsteling met het leven.
We gaan de Zwarte Madonna van Montserrat ontmoeten, zeg ik met enthousiasme tegen Bert als we dinsdagmorgen in de trein stappen vanuit Barcelona. Het is ongeveer een uur naar de Montserrat, de berg met de basiliek en het benedictijnerklooster. Bekend van de legende van het Maria-beeld.
Gisteren waren we te gast op de berg de Montserrat. Te gast, zeg ik bewust, omdat ik meer en meer besef dat we elke plek in de natuur met respect hebben te bewandelen. Omdat de planten, de bomen, de rivieren en de bergen levende zielen zijn en verbindingen zijn aangegaan, waar je als mens plotseling deel van bent.
Ik verbind me dus ik besta, zeg ik. De tijd dat we à la Descartes nog geloofden in ‘ ik denk dus ik besta', is wat mij betreft voorbij. Ik werd daar de afgelopen dagen extra in gesterkt toen ik weer las over de Ubuntu filosofie uit zuidelijk Afrika. Aardig om daar eens wat over te zeggen op een dag als vandaag die we Blue Monday noemen.
Zo’n 7 jaar geleden volgde ik een cursus Motiverende Gespreksvoering bij Bert Bakker. Bert leerde ons hoe je je cliënt bij zijn of haar motivatie brengt om tot echte verandering te komen. Een goede cursus vond ik het, met bruikbare instrumenten.
In september maakte ik samen met mijn partner Bert een voorbereidingsreis naar Katharenland. Tijdens die reis postte ik op facebook onze ervaringen. Die posts lees je hier terug.